Jak sprawdzać amortyzatory

Jak sprawdzać amortyzatory?

Sprzęgło, amortyzatory oraz pozostające w nienagannym stanie klocki hamulcowe, to elementy które zapewniają komfortową, a przede wszystkim bezpieczną dla wszystkich jazdę samochodem. Jeśli chodzi o amortyzatory, to ich głównym zadaniem jest dbałość, aby pojazd odpowiednio trzymał się drogi.

Pomimo tego, że amortyzatory należą do części najbardziej eksploatowanych znajdujących się w pojeździe, to tak naprawdę niewielu producentów aut określa jakieś ścisłe zasady ich konserwacji, serwisowania czy wymiany na nowe. Tak naprawdę nadają się one do użytku do momentu,w którym przestają zachowywać którykolwiek z wymaganych od nich parametrów. Większość kierowców stara się amortyzatory sprawdzać przynajmniej raz w ciągu roku lub po przejechaniu 20 000 kilometrów. Czym zagrażają niesprawne amortyzatory? Przede wszystkim, przez ich nieprawidłowe działanie niekiedy dość znacząco wydłuża się droga hamowania, co przy braku ich wymiany, niestety prędzej czy później doprowadzi do wypadku lub stłuczki. Jak mówią specjaliści, zużyty w połowie amortyzator może wydłużyć drogę hamowania nawet o 2-3 metry. Co ważne, kierowca nie odczuwa częściowego zaprzestania prawidłowego działania amortyzatorów, dlatego tak bardzo ważne jest, aby poddawać je regularnej kontroli u specjalisty.

Reklama: MotoSzef - Internetowy sklep z częściami samochodowymi

W zdecydowanej większości pojazdów, jakie produkowane były w ostatnich latach, wykorzystywane są amortyzatory olejowe lub gazowo-olejowe. Nieżalenie jednak od przypadku, środkiem służącym do tłumienia jest olej, z tą jednak różnicą, że w przypadku tych gazowo-olejowych amortyzatorów, dodatkowo ”ściska się” go azotem.

Rozbujanie auta i czujne obserwowanie jego reakcji, to zdecydowanie jeden z najlepszych, a co za tym idzie najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie prawidłowości działania amortyzatorów. Jeżeli mocno będziemy oddziaływali siłą na błotnik, powinien się on ugiąć, po czym powrócić szybko do pozycji wyjściowej – to znak, że amortyzator jest jeszcze sprawny i nadaje się do bezpiecznego użytkowania w czasie jazdy.

No Comments

Leave a Comment

four × 3 =