Kiedy wiązka haka holowniczego musi mieć moduł?

W ostatnich latach sprawa zamontowania modułu do haka holowniczego bardzo się skomplikowała, gdyż bardzo zmieniły się samochody.

Elektronika, która obecnie znajduje się na wyposażeniu współczesnych samochodów, w niczym nie przypomina tej stosowanej parę lat wcześniej.

Hak holowniczy wyposażony w wiązkę elektryczną z modułem jest obligatoryjny w samochodach z bardziej rozbudowaną elektroniką. Posiadają je niektóre starsze modele oraz większość najnowszych samochodów. Zamontowanie wiązki standardowej bez modułu do samochodu wyposażonego w ten system może skończyć się albo brakiem oświetlenia naszego samochodu lub co gorsza może spowodować całkowite zniszczenie układu elektrycznego w naszym pojeździe, co spowoduje dla nas ogromne koszty.

Na pewno musimy zastosować moduł przy haku, jeżeli nasz samochód jest wyposażony w szeregową magistralę komunikacyjną nazywaną CAN-BUS. Jest to bardzo nowoczesne urządzenie, które pojawiło się w samochodach produkowanych po dwa tysiące piątym roku. Potocznie mówiąc, jest to po prostu system operacyjny naszego pojazdu, który zastąpił we współczesnych samochodach metry przewodów.

Również, wtedy kiedy nasz samochód jest wyposażony w elektroniczny system kontroli świateł nazywany Check-Control, musimy wyposażyć nasz hak holowniczy w moduł. Jak sprawdzić, czy nasz samochód jest wyposażony w ten system? Wystarczy zaobserwować czy na desce rozdzielczej wyświetla się informacja mówiąca o uszkodzeniu żarówki. Jeśli tak to nasz pojazd jest wyposażony w system Check-Control.

Aby dać sobie odpowiedź na pytanie, czy montować w swoim samochodzie hak holowniczy z modułem czy bez warto wcześniej zapoznać się szczegółowo z instrukcją swojego pojazdu.

Ważne jest to zwłaszcza w przypadku posiadania czujników cofania. W zależności od tego, czy konstrukcja elektryczna pojazdu wymaga, czy też nie wymaga zastosowania modułu, musimy się temu podporządkować.

Zastosowanie wiązki z modułem w samochodach, które tego nie wymagają, nie wpływa negatywnie na układ elektryczny, a wręcz odwrotnie wyraźnie go odciąży.

Jeden komentarz

  1. janek
    27 sierpnia 2018
    Reply

    Świetny artykuł! Zainstalowanie wiązki bez modułu w samochodzie, który tego wymaga, w najlepszym wypadku może się zakończyć brakiem oświetlenia na przyczepie/platformie rowerowej, w najgorszym – poważnym uszkodzeniem elektryki pojazdu, ważne są profesjonalne wiązki i dobre haki holownicze. 🙂

Skomentuj janek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

piętnaście + 12 =