Wśród licznych metod fizjoterapii do najbardziej popularnych i skutecznych zaliczyć można metodę NDT Bobath.
O metodzie Bobath
Metoda Bobath to rodzaj fizjoterapii stosowanej głównie u wcześniaków, niemowląt, dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, ale także genetycznymi, ortopedycznymi oraz z opóźnieniami rozwojowymi.
Została stworzona w latach czterdziestych XX wieku przez małżeństwo neurologów Bertę i Karela Bobath. Opracowali ją analizując zachowanie dzieci z porażeniem mózgowym. Stwierdzili, że inne są u takich dzieci doświadczenia czucia i ruchu, a w związku z tym niewłaściwy jest sposób ich poruszania się, wpływający niekorzystnie na dalszy rozwój. Terapię ukierunkowano więc na ćwiczenia mające na celu eliminowanie złych wzorców ruchowych i utrwalanie dobrych.
Z biegiem lat metodę tę rozwijano i modyfikowano. Dziś z powodzeniem stosuje się ją na całym świecie, zarówno u noworodków i starszych dzieci, jak i dorosłych.
Rehabilitacja noworodków metodą NDT Bobath
Podstawowym celem stosowania tej metody fizjoterapii jest usprawnienie dziecka, które urodziło się z dysfunkcją ośrodkowego układu nerwowego.
Ogólne zasady stosowane w fizjoterapii noworodków i niemowląt tą metodą obejmują:
- hamowanie nieprawidłowych ruchów,- wyzwalanie i utrwalanie ruchów prawidłowych,
- obniżanie wzmożonego napięcia mięśni i podwyższanie obniżonego napięcia,
- wykorzystanie codziennych czynności, takich jak zabiegi pielęgnacyjne, kąpiele, zabawy do utrwalania prawidłowych ruchów.
Rehabilitacja dorosłych metodą Bobath
Metoda ta stosowana jest również u dorosłych cierpiących na zaburzenia ruchowe wynikające z uszkodzeń w obrębie układu nerwowego. Nastawiona jest na odzyskiwanie utraconych lub kształtowanie zaburzonych funkcjii ruchowych. Bardzo dobre wyniki daje stosowanie jej u osób:
- po udarach mózgu, rdzenia kręgowego,
- z chorobą Parkinsona, stwardnieniem rozsianym, dystrofiami mięśniowymi,
- po operacyjnych zabiegach ortopedycznych,
- z zaburzeniami oddychania i połykania.
Metody stosowane u dorosłych i dzieci mają wiele wspólnego, tyle że u dorosłych ruch jest wynikiem świadomych starań pacjenta i opiera się na jego wcześniejszych doświadczeniach. Natomiast zadaniem terapii dla dzieci jest dostarczenie im prawidłowych doświadczeń ruchowych i wielozmysłowe bodźcowanie. U dorosłych stosuje się różne techniki ćwiczeń, zaś u dzieci są to głównie ćwiczenia regulujące prawidłowe ustawienie głowy względem ciała i te ułatwiające ruch. W obu terapiach najważniejsze jest, by nie utrwalać patologii.
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz