Żarówki w samochodzie

Wszyscy kierowcy są świadomi tego, iż oświetlenie w pojeździe ma olbrzymie znaczenie zarówno dla nas, jak i dla pozostałych uczestniczących w ruchu drogowym. Dobrej klasy żarówki samochodowe to podstawa bezpieczeństwa. Należało by sobie zagwaratnować konieczną widoczność jezdni po zmroku oraz przy ciężkich warunkach synpotycznych. Po drugie, żarówki pozwalają na dostrzeżenie naszego samochodu poprzez inne auta, powiększając nasze bezpieczeństwo na jezdni. Wybór żarówki samochodowej powinien być uzależniony po pierwsze rodzajem naszego auta. W specyfikacji, która znajduje się w broszurce dodanej do samochodu są fakty na temat każdych reflektorów oraz koniecznych żarówek. Kupując wszystko na własną rękę możemy się narazić nie jedynie na dodatkowe opłaty, lecz również na znaczne niebezpieczeństwo. Często jest tak, że błędnie dobrane żarówki bardzo szybko się psują, co powoduje znaczne niebezpieczeństwo. Znaczna część kierowców lubi tuningować oświetlenie swojego pojazdu, zakładając do reflektorów lepsze, ale i droższe żarówki. Jednak taka wymiana czasem nie daje spodziewanych rezultatów, nierzadko drogie żarówki prędko się zużywają, nie dają wcale lepszego oświetlenia jezdni, lub oślepiają pozostałych użytkowników dróg, co może być powodem zderzenia, konfliktów z innymi kierującymi, ujęcia przez policję oraz kar finansowych. By zrozumieć parametry żarówek do aut dobrze zaznajomić się z pojęciami związanymi ze światłem, techniką świetlną oraz danymi świetlówek. Świetlówki są w dalszym ciągu najpopularniejszym źródłem światła, stosowanym w samochodach. Źródłem światła jest w nich żarnik wykonany z drutu z wolframu i zamieszczony w bańce ze szkła wypełnionej gazem. Popularne żarówki samochodowe są wypełniane argonem, inaczej halogenowe oznaczane literą H w symbolach gazem zwanym halogenem, powstałym ze związków jodu oraz bromu. Dodatek taki pozwala na podwyższenie temperatury żarnika, co daje bielsze i jaśniejsze światło. W latach 90-tych XX wieku na rynku zaczęły się pojawiać ulepszone odmiany popularnych żarówek halogenowych. Wspólną cechą takich żarówek jest mniejsza aktywność i zdecydowanie wyższa cena, niż w przypadku zwykłych żarówek. Teraz dostępnych jest parę typów: Dające więcej światła – Żarówki ze skróconym żarnikiem, który powoduje mocniejsze skupienie światła powiększenie wiązki odpowiednio o 30, 50 lub 60% w pasie ok. 75 m przed samochodem, przy krawężniku jezdni. Do jazdy w fatalnych warunkach atmosferycznych – żarówki wyposażone w kulę pokrytą specjalnym filtrem, powodującym emisję żółtawego światła, powodującego wyraźnie lepsze oświetlenie jezdni w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Blue dające białe światło – Żarówki mające bańkę pokrytą specyficznym niebieskim filtrem, powodującym emisję bielszego niż w przypadku regularnych żarówek światła, powodującego lepsze oświetlenie drogi w normalnych warunkach pogodowych. Oko ludzkie jest przystosowane do regularnego światła Słońca, które jest widziane jako białe. Oświetlenie żarówkami typu blue powoduje lepsze widzenie znaków drogowych oraz mniej eksploatuje oczy kierującego. Jednak filtr niebieski zmniejsza strumień światła i by temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny wysyłany przez żarnik, co powoduje znaczne skrócenie aktywności żarówek. Żarówki BV są również produkowane jako pozycyjne 5W, ponieważ zwykła żarówka charakteryzowałaby się żółtym kolorem na tle białej halogenowej. Niewidoczne żarówki do białych kierunkowskazów – produkują pomarańczowe światło. Kiedy nie świecą są niedostrzegalne na tle białych ram kierunkowskazów bądź reflektorów zespolonych w przeciwieństwie od zwykłych żarówek pomarańczowych. Również w latach 90-tych XX wieku pojawiły się lampy wyładowcze D1 napełnione ksenonem dlatego nazwa ksenony. Źródłem światła jest w nich łuk elektryczny, palący się pomiędzy dwoma elektrodami. Do zapłonu owego łuku potrzebne jest wysokie napięcie o wartości 612 kV, natomiast do utrzymania wystarczy napięcie 85 V. Lampa owa pobiera jedynie w przybliżeniu 35 W mocy oraz daje 3 razy mocniejszy promień świetlny, niż żarówka H4 światło mijania, o barwie bliskiej do światła dziennego. Dlatego, że zdecydowana większość aut wyposażona jest w żarówki świecące żółto w zestawieniu ze światłem w ciągu dnia, lecz ulice oświetlone są w większości światłami sodowymi, dającymi światło o barwie zbliżonej do oranżu, ksenony w autach w nie wyposażonych sprawiają wrażenie świecenia na niebiesko bądź fioletowo. Światła ksenonowe potrzebują odpowiednich przetwornic zasilających, i na podstawie zobowiązujących m.in w Polsce przepisów, ze względu na możliwość zaślepiania intensywnym światłem kierowców nadjeżdżających z przeciwka reflektorów wyposażonych w układ automatycznego poziomowania i urządzenie myjące szkła spryskiwacz bądź wycieraczki. Wszystko to sprawia, że oświetlenie ksenonowe jest bardzo drogie oraz stosowane na razie w niewielu typach pojazdów. Inną innowacją jest zastępowanie żarówek w światłach sygnalizacyjnych światła pozycyjne, światła stop diodami LED. Zabierają one mniejszą moc w porównaniu z żarówkami dającymi taki sam rezultat świetlny, uruchamiają się o ułamek sekundy prędzej co jest istotne w światłach stop a także są bardzo trwałe. Wszystkie żarówki wykorzystywane do oświetlania otoczenia auta muszą spełniać zasady ECE. Regulacje ECE zapewniają bezpieczeństwo w ruchu pojazdów. Wszystkie wymienne żarówki stosowane jako oświetlenie zewnętrzne aut muszą być niesprzeczne z regulaminem ECE. Natomiast żarówki używane wewnątrz samochcodu nie są zmuszone posiadać homologacji na zgodność z R37. Żarówki zmienne, które nie posiadają homologacji nie są koncesjonowane do użycia w reflektorach aut i światłach sygnalizacji w regularnym ruchu pojazdów w Europie. każde typy oświetlenia samochodowego światła reflektorowe, sygnalizacyjne i żarówki, które mają homologację ECE są oznaczone symbolem E. Żarówki posiadają także numer certyfikatu homologacji.