Żeglarstwo, a wiedza meteo.

Aby uzyskać stopień żeglarza konieczna jest chociaż podstawowa znajomość zjawisk meteorologicznych. Wiedza na temat wiatrów, sposoby prognozowania pogody czy rozpoznawanie zjawisk na wodzie niebezpiecznych to tylko ogólne wymagania.BeaufortJednym z pojęć, jakim każdy żeglarz powinien się posługiwać, jest skala Beauforta.Stosuje się ją na morzu, by ocenić prędkość wiatru. Na podstawie obserwacji morza lub elementów na lądzie ocenia się właśnie siłę podmuchu. Admirał o nazwisku Beaufort w 1806 roku stworzył do tej oceny 13 stopniową skalę (0-12). Obecnie została ona rozszerzona do 18 stopni głownie po to, aby rozeznawać siłę huraganów. Przykładowo, gdy tafla morza jest gładka, oznacza to 0 w skali Beauforta, czyli ciszę. Gdy natomiast szum morza przypomina pomruk, występują dłuższe fale i białe gęste grzebienie, sytuację określa się na 5 stopi Beauforta, a więc świeży wiatr o prędkości od 8,0 do 10,7 m/s. WęzłyKolejnym terminem nierozerwalnie związanym z żeglugą, są węzły. Pojęcie to stanowi miarę prędkości stosowaną na morzu, która równoznaczna jest 1 mili morskiej na godzinę. 1 mila to natomiast 1852 m. Ta prędkość wiatru oznacza konkretne stopnie na skali Beauforta. Pewne zależności koniecznie trzeba zapamiętać, aby móc sprawnie posługiwać się wiatromierzem i przekazywać informacje załodze. Przykładowo m/s to dokładnie 3600 m/godz., czyli w przybliżeniu 2 węzły. Tak więc 10 m/sek to 20 węzłów, tj. 5 w skali Beauforta i wspomniany już powyżej wiatr świeży.Zjawiska morskieBryza i szkwał to specyficzne wydarzenia. O ile na temat pierwszego z nich zazwyczaj cokolwiek wiemy, o tyle szkwał może być dla nas pojęciem zupełnie egzotycznym. Rozróżnia się bryzę morską (dzienną), która jest wiatrem wiejącym w ciągu dnia od morza ku lądowi oraz bryzę lądową (nocną), która jest jej odwrotnością. Obie powstają przez różnicę ciśnień między morzem a lądem spowodowaną ogrzewaniem ich przez słońce. Szkwał to natomiast w wielkim skrócie krótkotrwały ale nagły wzrost prędkości wiatru, któremu mogą towarzyszyć także obfite opady. Jego zwiastunem są zazwyczaj ciemne i postrzępione na dole chmury – cumulonimbus.