Jak mierzyć skuteczność działań PR

Pomiary efektywności PR jest od wielu lat tematem dyskusji wśród ekspertów i profesjonalistów w zakresie PR. Powodem może być przede wszystkim to, że na rynku nie istnieje jeden uniwersalny sposób na analizowanie kompanii biznesowych, a tym samym niemożliwe jest obliczenie tego jaki wpływ kampania biznesowa ma rentowność biznesu.

Przygotowania do mierzenia skuteczności PR oraz cele

Aby precyzyjnie przeanalizować działania PR należy rozpocząć od szczegółowej oceny sytuacji, oraz wyznaczenia sprecyzowanych celów, które będą zbieżne z celami biznesowymi przedsiębiorstwa.

Należy więc zacząć od określenia pozycji rynkowej firmy, tego jaki jest jej wizerunek wśród konsumentów oraz z wyzwaniami, z którymi mierzy się firma. Dopiero potem można przejść do planowania i ustalania celów.

Cele można podzielić na cele te krótkofalowe i długofalowe. Przykładem celu krótkofalowego jest np. poprawienie widoczności w Internecie poprzez pozycjonowanie w Google czy stworzenie specjalnej akcji promocyjnej, w której udział brać mogą nowi klienci. Celem długotrwałym natomiast jest poprawienie wizerunku marki oraz poinformowanie większego grona docelowych odbiorców o marce. Ciężko będzie ocenić to czy kampania przyniosła realne skutki pozytywne lub poprawiła komunikację z klientem bez ustalenia konkretnych celów.

Narzędzia oraz wskaźniki mierzenia skuteczności PR

Aby mierzenie skuteczności PR, przyniosło zakładane cele, należy skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi, po to, aby mieć dostęp do wszelkich wskaźników analitycznych.

Jednym z najbardziej popularnych narzędzi stworzonych, do mierzenia skuteczności PR jest wspomniane wyżej narzędzie stworzone przez koncern Google, które nazywa się Google Analytics. Dostarcza on dane na temat użytkowników i ich ruchów na stronie. Między innymi to, kim jest odwiedzający oraz przyczyna jego obecności na stronie (kliknął reklamę, wyszukał w wyszukiwarce etc.). Kolejnym ciekawym narzędziem używanym tym razem do marketingu e-mailowego jest GetResponse, który odpowiada za informowanie klientów o nowych produktach lub akcjach promocyjnych. Narzędzie to automatyzuje czynności, które musiałyby być wykonane manualnie przez pracownika.

Brand24 jest natomiast narzędziem do monitorowania social mediów (Instagram, Facebook, Twitter), zawiera ono wiele funkcji analitycznych oraz wiele rodzajów raportów dotyczących ruchów w serwisach społecznościowych.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

15 − 13 =